Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
Szczepienia w wieku 12-18lat – informacja (pobierz)
Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby niepełnoletniej przeciw covid19 (pobierz)
INSTRUKCJE – nowości w dzienniku elektronicznym
- Jak odczytać w dzienniku elektronicznym ZADANIA DOMOWE wpisane przez nauczycieli? (kliknij)
- Jak otworzyć i dodać ZAŁĄCZNIK na dzienniku elektronicznym? (kliknij)
Referaty, artykuły i prezentacje
(aby przeczytać kliknij w wybrany tytuł)
1. Moje dziecko ma wadę wymowy
5. Narkotyki w zasięgu ręki – prezentacja multimedialna
6. Wykaz pomocy terapeutycznych do utrwalenia wymowy w domu
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy na czas opieki nad dzieckiem
w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 żłobka – klubu dziecięcego – przedszkola – szkoły
Wpłaty na rzecz RADY RODZICÓW
Wpłaty na rzecz RADY RODZICÓW przy Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie
można dokonywać na konto Rady Rodziców:
VeloBank S.A. 11 1560 1010 0000 9010 0024 2044
—————————————————————————————————–
Opłaty za pobyt w oddziale przedszkolnym
Opłaty za pobyt w oddziale przedszkolnym również należy dokonywać na wskazane konto szkoły:
ING Bank Śląski 66 1050 1227 1000 0023 0114 9775
Informacje dotyczące wysokości opłaty w oddziale przedszkolnym należy uzyskać w sekretariacie szkoły lub u intendenta.
Opieka dentystyczna
Szanowni Państwo,
12 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078). Zgodnie z art. 4 ustawy za zapewnienie warunków organizacyjnych opieki zdrowotnej nad uczniami są dyrektor szkoły oraz organ prowadzący szkołę.
Ustawa w sposób szczegółowy określa zadania podmiotów odpowiedzialnych za realizację wprowadzonych przepisów prawa.
Organ prowadzący szkołę/przedszkole obowiązany jest do zapewnienia możliwości korzystania z:
1) gabinetu profilaktyki zdrowotnej, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
2) gabinetu dentystycznego spełniającego wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 i 2219 oraz z 2019 r. poz. 492, 730 i 959).
3) gabinetu profilaktyki zdrowotnej w szkole udostępnionego nieodpłatnie na podstawie umowy pielęgniarce środowiska nauczania i wychowania albo higienistce szkolnej
W przypadku braku gabinetu dentystycznego w szkole, organ prowadzący szkołę zawiera porozumienie z podmiotem wykonującym działalność leczniczą udzielającym świadczeń zdrowotnych z zakresu leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży finansowanych ze środków publicznych, w którym określa się sposób organizacji udzielania świadczeń.
Mając na uwadze powyższe, Miasto Będzin wypełniając obowiązek ustawowy, z uwagi na brak gabinetów dentystycznych w szkołach prowadzonych przez Miasto Będzin, zawarło porozumienie z podmiotem wykonującym działalność leczniczą udzielającym świadczeń zdrowotnych z zakresu leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, tj. NZOZ Centrum Stomatologii Perfect Urszula Szulińska, Robert Fidyk spółka jawna z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Kasprzaka 4, 41-300 Dąbrowa Górnicza, tel. 797 424 880, stomat@wp.pl .
Wybór podmiotu wykonującego działalność leczniczą z siedzibą w Dąbrowie Górniczej spowodowany był faktem, iż na terenie Miasta Będzina nie funkcjonuje gabinet stomatologiczny objęty kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia, który świadczyłby usługi z zakresu leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży.
Z kolei po stronie dyrektora szkoły/przedszkola leży współpraca z:
1) podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami;
2) rodzicami w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania (art. 4 cytowanej ustawy).
Dyrektor zobowiązany jest również dopełnić obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy, tj.: „Rodzice wraz z wychowawcą w danym roku szkolnym uzyskują informację o zakresie opieki zdrowotnej oraz o prawie do wyrażenia sprzeciwu, o którym mowa w ustawie, złożonego w formie pisemnej do świadczeniodawcy realizującego opiekę. Informację tę umieszcza się ponadto w miejscu ogólnie dostępnym w szkole.”
Z uwagi na wejście w życie ustawy 12 września 2019 r. wychowawcy klas powinni poinformować rodziców/ opiekunów prawnych o przysługujących im uprawnieniach na najbliższym zebraniu.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 opieka stomatologiczna nad uczniami w zakresie profilaktycznych świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży sprawowana jest w przypadku braku sprzeciwu rodziców/prawnych opiekunów.
Ponadto opieka stomatologiczna w zakresie świadczeń ogólnostomatologicznych (z wyłączeniem ortodoncji) wymaga pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów, wyrażonej po uzyskaniu informacji, o której mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, tj.: pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami.
Rodzice/prawni opiekunowie wyrażają zgodę na świadczenia ogólnostomatologiczne przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego.
Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo wyboru innego lekarza dentysty niż ten, z którym organ prowadzący zawarł porozumienie na realizację świadczeń zdrowotnych.
Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego
dla dzieci i młodzieży
Sosnowiec, ul. Piłsudskiego 9
Zachęcamy rodziców do skorzystania z bezpłatnej pomocy psychologicznej dla uczniów. Wizyta w Centrum Zdrowia Psychicznego może odbyć się wyłącznie po uprzednim telefonicznym kontakcie z infolinią wykonanym przez rodzica lub opiekuna prawnego dziecka .Zachęcamy wszystkich , którzy potrzebują pomocy, wsparcia lub konsultacji w obszarze zdrowia psychicznego. Każdy potrzebujący może uzyskać wsparcie w zakresie diagnozy, terapii lub informacji na temat specjalistycznych placówek zajmujących się daną problematyką.
Podajemy adres:
41-200 Sosnowiec , ul. Piłsudskiego 9
telefon infolinii: 532-560-020 lub 532-560-021
Godziny pracy Centrum : poniedziałek – piątek 8.00- 20.00
Pedagog – mgr Anita Dziarmaga – Kwiecień
Godziny pracy:
Poniedziałek: 7:30 – 11:30
Wtorek: 7:30 – 11:30
Środa:7:30 – 12:30
15:00 – 16:00 dyżur dla rodziców
Czwartek: 8:30 – 12:30
Piątek: 7:30 – 11:30
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Niebieska Karta – link do pobrania
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jednym z wielu zadań nas, osób dorosłych, pełniących rolę rodziców, dziadków, nauczycieli, opiekunów jest socjalizacja dzieci, które naśladując nasze postępowanie uczą się życia. Z przykrością stwierdzić należy, że my dorośli nie potrafimy wywiązywać się z tego obowiązku. Często nasze postępowanie jest niezgodne z tym, co usiłujemy tłumaczyć dzieciom. To co robimy, różni się znacznie od tego co mówimy do naszych pociech, a dziecko uczy się przecież głównie poprzez naśladownictwo. Do tego dochodzi fakt, iż przyszło nam żyć w czasach ogromnego pośpiechu, w którym nie zawsze mamy czas okazywać naszym dzieciom tyle uczucia ile one same by chciały. Pośpiech w szkole, w domu, tysiące dodatkowych obo-wiązków nałożonych na dziecko, niejednokrotnie powoduje u naszych milusińskich problemy emocjonalne, a co za nimi idzie zaburzenia zachowania. Dziecko chce zwrócić na siebie uwagę, niekoniecznie w sposób którego my dorośli życzylibyśmy sobie. Czasem niegrzeczne zachowanie dziecka jest wołaniem o pomoc. Dzieci nie potrafią same sobie poradzić z negatywnymi emocjami i stają się bardziej agresywne albo wycofane w kontaktach społecznych, może doprowadzić do różnych form niedostosowania społecznego oraz, poważnych problemów emocjonalnych. Pedagog w szkole jest rzecznikiem praw ucznia oraz koordy-natorem wszystkich działań podejmowanych w celu niesienia mu pomocy. Pedagog jest specjalistą w dziedzinie wychowania, rozwiązywania problemów z jakimi boryka się dziecko i jego rodzice. Pedagog prowadzi na terenie szkoły różne form zajęć indywidualnych i grupowych. Służy on swoją pomocą dorosłym opiekunom dzieci, którzy nie potrafią poradzić sobie z problemami wychowawczymi w domu.
Nie należy wstydzić się korzystać z pomocy pedagoga. Ważne jest przecież dobro dziecka. Dbajmy razem o prawidłowy rozwój psychofizyczny i społeczny naszych dzieci, a będą one szczęśliwe. Zapewnijmy im poczucie bezpieczeństwa i możliwość optymalnego rozwoju przez naukę, zabawę oraz realizację ich marzeń. Wspólnie wzmacniajmy ich poczucie własnej wartości, a będziemy spokojni o ich przyszłość oraz dumni z ich efektów w nauce.
Szanowny Rodzicu/ Opiekunie !!!
Do pedagoga szkolnego możesz zwrócić się w przypadku gdy:
- Niepokoi Cię zachowanie dziecka.
- Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim.
- Masz pytanie dotyczące wyników w nauce dzieckai j ego funkcjonowania w szkole
- Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania.
- Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.
- Szukasz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.
Drogi Uczniu!!!
Zapraszam Cię do swojego gabinetu gdy:
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
- Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
- Chciałbyś z kimś porozmawiać.
- Chciałbyś pomóc innym, a nie wiesz w jaki sposób (może zainteresuje Cię wolontariat ?).
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Pamiętaj!!!
- Pedagog wysłucha Cię życzliwie i z uwagą.
- Zapewni dyskrecję i anonimowość.
- Pomoże znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.
DYŻURY PEDAGOGA SPECJALNEGO
– mgr Monika Pasternacka – Klamińska
Godziny pracy:
Poniedziałek: 11:30 – 13:50
Wtorek: 7:30 – 8:30 oraz 11:30 – 14:30
Środa: 12:30 – 14:30
Czwartek: 7:30 – 8:30 oraz 13:30 – 15:35
Piątek: 10:35 – 13:15
Zakres działań pedagoga specjalnego
1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami oraz uczniami.
Współpraca dotyczy:
a) rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia:
– mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
– przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
c) rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
2. Współpraca z zespołem mającym opracować IPET
Współpraca dotyczy:
a) pomocy przy opracowywaniu IPET,
b) pomocy przy realizacji programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
c) zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów
Wsparcie dotyczy:
a) rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowywania sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doboru metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dotyczy pomocy dla :
a) rodziców,
b) uczniów,
c) nauczycieli.
5. Współpraca z innymi podmiotami
W zależności od potrzeb pedagog specjalny będzie współpracował z:
a) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
b) placówkami doskonalenia nauczycieli,
c) innymi placówkami, przedszkolami, szkołami,
d) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
e) dyrektorem,
f) pielęgniarką środowiska nauczania iwychowania lub higienistką szkolną,
g) pomocą nauczyciela,
h) pracownikiem socjalnym,
i) asystentem rodziny,
j) kuratorem sądowym.
6. Przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej
Propozycje mają dotyczyć doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły w zakresie wyżej wymienionych zadań.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz.U. z2022r. poz.1594, poz.1593)
Psycholog – mgr Magdalena Gajda
Godziny pracy:
Wtorek: 7:30 – 10:30
Środa: 13:00 – 17:00
Czwartek: 7:30 – 10:30
Piątek: 12:00 – 16:00
Działania psychologa szkolnego mają na celu:
- dobro uczniów:
- dbanie o prawidłowy rozwój,
- wspieranie mocnych stron,
- rozwijanie ich zdolności, umiejętności oraz zainteresowań,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,
- pomoc w sytuacjach kryzysowych.
Praca psychologa polega na rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych dziecka, prowadzeniu rozmów wspierających z uczniem, rozmów dyscyplinujących, prowadzeniu zajęć indywi-dualnych z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (podczas zajęć usprawniamy zaburzone funkcje poznawcze).
Rodzice mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, nauczyciele na wsparcie psychologiczne na terenie szkoły oraz ustalanie wspólnych oddziaływań wychowawczych.
Gabinet Profilaktyki Zdrowotnej i Pomocy Przedlekarskiej
Pielęgniarka – Anna Flak
Godziny pracy:
Poniedziałek: 7:25 – 11:00
Wtorek: 7:25 – 9:05 oraz 10:25 – 15:00
Środa: 7:25 – 11:00
Piątek: 7:25 – 10:00