DORADZTWO ZAWODOWE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11
IM. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W BĘDZINIE
UCZYMY DLA PRZYSZŁOŚCI, RÓWNIEŻ TEJ ZAWODOWEJ!
Serdecznie witam na stronie Szkolnego Doradcy Zawodowego.
Witam wszystkich uczniów, którym zależy na zdobywaniu oraz poszerzaniu wiedzy i umiejętności, a przede wszystkim tych, którzy chcą świadomie pokierować swoją karierą szkolną i zawodową.
Witam również rodziców i opiekunów, dla których dobro dziecka,
w tym zawodowe, jest najważniejsze!
Szkolny Doradca Zawodowy
mgr Justyna Ziętek-Smoczyńska
CELE SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO:
1. Zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy i wymaganiami w poszczególnych zawodach.
2. Rozpoznanie przez uczniów własnych uzdolnień, zainteresowań, cech osobowości i predyspozycji zawodowych.
3. Rozwijanie umiejętności społecznych młodzieży.
4. Zapoznanie uczniów z systemem szkolnictwa w Polsce.
5. Rozwinięcie u uczniów kompetencji związanych z postawą przedsiębiorczą oraz innych kompetencji decydujących o sukcesie na rynku pracy.
6. Wdrożenie uczniów do kształcenia ustawicznego.
7. Zapoznanie uczniów z lokalnym rynkiem pracy, zawodami deficytowymi i nadwyżkowymi.
8. Wyposażenie uczniów w umiejętność pisania dokumentów aplikacyjnych.
9. Wsparcie rodziców w roli doradców zawodowych własnych dzieci.
SYSTEM EDUKACJI
CHARAKTERYSTYKA SZKÓŁ
Ważne daty:
Harmonogram Egzaminu Ósmoklasistów:
- język polski – 13 maja 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- matematyka – 14 maja 2025 r. (środa) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 15 maja 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
Termin dodatkowy egzaminu ósmoklasisty:
- język polski – 10 czerwca 2025 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
- matematyka – 11 czerwca 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny – 12 czerwca 2025 r. (środa) – godz. 9:00
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty:4 lipca 2025r.
PRZYDATNE LINKI:
- https://barometrzawodow.pl/
- https://mapakarier.org/paths
- https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow
- https://doradztwo.ore.edu.pl/
- PERSPEKTYWY EDUKACYJNO-ZAWODOWE | Szukasz szkoły lub zawodu? (perspektywy3d.pl)
Link do prezentacji ,,Zarządzanie czasem””
https://myslepozytywnie.pl/publikacje/prezentacje/Prezentacja%208%20Zarzadzanie%20czasem%20%5bucz
Link do portalu rekrutacyjnego dla uczniów z woj. śląskiego:
Filmy, które mogą Ci pomóc (kliknij w wybrany):
- Czym jest Motywacja ?
- Stres wróg czy przyjaciel ?
- Przymiarka do zawodu.
- Zawody. Co warto o nich wiedzieć ?
- Szkolnictwo ponadpodstawowe. Czyli jakie ?
FILMY O ZAWODACH (kliknij w wybrany):
Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód i szkołę ponadpodstawową.
Na wybory dotyczące szkoły czy zawodu wpływ mają czynniki zewnętrzne (rodzina, grupa rówieśnicza, znajomi, koledzy, nauczyciele, wiedza czerpana z internetu, sieć szkół w danym regionie, odległość danej placówki od miejsca zamieszkania młodej osoby, a także moda na dany zawód) oraz czynniki wewnętrzne (zainteresowania, predyspozycje, zdolności, talent, umiejętności, temperament, cechy charakteru, wartości, możliwości intelektualne, postawy, przekonania, stan zdrowia). Zdarza się, że o wyborze decyduje przypadek, media czy też prognozy, jakie możliwości finansowe da ukończenie danej szkoły czy kierunku. Badania przeprowadzone przez KOWEZiU wśród uczniów jednoznacznie wskazują, że największy wpływ na decyzje uczniów dotyczące wyboru szkoły czy zawodu mają Rodzice – jako osoby znaczące – oraz tradycje rodzinne.
Ponieważ to Ty, Rodzicu, masz największy wpływ na podejmowanie decyzji przez Twoje dziecko, warto zastanowić się, jak odpowiednio wesprzeć nastolatka w wyborze dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.
Kluczem do podjęcia decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej zawodu jest poznanie samego siebie tzn. tego, co nas interesuje, jakie mamy talenty, umiejętności, cechy charakteru itd.
Rodzicu, poznaj swoje dziecko i pomóż mu odkryć jego możliwości.
Co możesz zrobić? Jak możesz pomóc?
- rozmawiaj z dzieckiem o wartościach, którymi się kieruje, gdyż dzieci rzadko wiążą to zagadnienie z wyborami edukacyjno-zawodowymi. Obserwuj, jaki ma temperament, cechy charakteru. To ważne czynniki decydujące o tym, do jakiej pracy mamy predyspozycje (spokojnej, monotonnej czy wymagającej ekspresji, żywiołowości);
- obserwuj, jakie czynności chętnie wykonuje Twoje dziecko, co je pasjonuje, zajmuje, ciekawi, ile czasu i uwagi poświęca niektórym przedmiotom szkolnym, zajęciom pozalekcyjnym czy pozaszkolnym Rozmawiaj z nim o tym. To pierwsze źródło informacji o jego zainteresowaniach;
- przyglądaj się temu, w których zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy najchętniej, jakie przedmioty szkolne lubi, z których ma najlepsze oceny. Zastanów się, jakie ma zdolności, co potrafi robić. Jak radzi sobie z nauką? Jakie ma oceny? Jakie ma zasoby wiedzy i umiejętności. Rozmawiaj o tym z dzieckiem, wychowawcą klasy. Obserwuj, jak radzi sobie ze stresem, planowaniem. Możesz w ten sposób zdobyć szeroką wiedzę o potencjalnych możliwościach, predyspozycjach dziecka;
- bądź towarzyszem w codziennych obowiązkach. Dzięki temu zaobserwujesz, jak Twoje dziecko przechodzi z etapu marzeń i zawodowych fantazji („Będę artystą”; „Zostanę aktorką”), przez etap zainteresowań („Cieszę się, że mam dziś angielski zamiast matematyki”) do sprecyzowania pomysłów na swoją przyszłość („Interesują mnie procesy chemiczne. Wybiorę liceum z klasą o profilu chemicznym”);
- zapytaj lekarza. Jeśli dziecko jest pod opieką jakiejś specjalistycznej poradni, czy nie ma przeciwwskazań do wykonywania wybranego przez dziecko zawodu.
- angażuj się w życie szkoły, w tym również we współpracę związaną ze wspieraniem uczniów w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej (np. zaprezentowanie uczniom swojego zawodu, udział w targach edukacyjnych, spotkanie z pedagogiem, psychologiem szkolnym);
- pomagaj gromadzić informacje o poszczególnych zawodach (rozmowy z rodziną, informatory, Internet, publikacje) – zdobycie aktualnej, rzetelnej informacji o zawodach to krok do wyboru, który dziecka nie rozczaruje. Jeśli nastolatek wybierze zawód na podstawie wiedzy o sobie i swoich możliwościach, funkcjonujących zawodach oraz rynku pracy, istnieje duża szansa na to, że wybrany zawód okaże się jego pasją.
Rodzicu, jeżeli dobrze poznasz swoje dziecko, możesz motywować je do szukania odpowiedzi na pytanie „Co chcę robić w życiu?”. Pamiętaj, że jesteś dla dziecka najważniejszym punktem odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową czy uczeniem się. Poprzez rozmowę z dzieckiem przekazujesz informacje o zawodach, szkołach, pracy zawodowej; często jesteś pierwszym źródłem wiarygodnej informacji, dzielisz się swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami zawodowymi.
Powodzenia!
SŁOWNICZEK PODSTAWOWYCH POJĘĆ
DORADCA ZAWODOWY – osoba, która udziela pomocy, w formie grupowych oraz indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia. Doradca zawodowy uwzględnia możliwości psychofizyczne oraz sytuację życiową jednostek jak również potrzeb rynku pracy i możliwości systemu edukacyjnego. Doradca zawodowy współpracuje z rodzicami oraz nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów a także wykorzystuje w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy i techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
(por.: Klasyfikacja Zawodów i Specjalności. Tom V, Zeszyt 2, Cz. II. Warszawa: Wyd. MPiPS, 1995, s. 497)
DORADZTWO ZAWODOWE – udzielanie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu bądź pracy. Przyjmuje formę indywidualnej porady zawodowej, przez analizę pola problemowego jednostki oraz udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii a także instrukcji.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, 1999, nr 2/11, s. 29)
INFORMACJA ZAWODOWA – zbiory danych, które są potrzebne jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych i związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, i metod oraz kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki jak również rodzajów podejmowanych decyzji.
(por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych. Warszawa: WSiP. 1985, s. 35)
INFORMACJA EDUKACYJNA – zbiory danych, które są potrzebne jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem oraz nabywaniem kwalifikacji. (na podst. oprac. G. Sołtysińskiej)
ORIENTACJA ZAWODOWA – działania wychowawcze szkoły, rodziców oraz innych osób, grup i instytucji, których celem jest przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej. Ich istotnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu oraz szkoły.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, 1999, nr 2/11, s. 29)
PORADNICTWO ZAWODOWE – długofalowe oraz wieloetapowe działania wychowawcze, które towarzyszą jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Na poradnictwo zawodowe składa się udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu oraz rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję a także zawodowy sukces.
(por.: Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy. Maszynopis, Wyd. KUP, 1996, s. 4)
ZAWÓD – wewnętrznie spójny system czynności, który wymaga określonych kwalifikacji, wykonywanych w regularny i systematyczny sposób, stanowiący podstawę utrzymania oraz zapewniający pozycję w społeczeństwie.
(por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową. Socjologia zawodów. Warszawa, KiW, 1996)
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA – ogół działań podejmowanych przez szkołę celem przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System winien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
(na podst. oprac. A. Łukaszewicz)