Projekty edukacyjne realizowane w roku szkolnym 2024/2025
1. Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie z klasy 3b biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki”, którego organizatorami są Sabina Piłat oraz Grupa MAC S.A. Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji matematycznych, rozwijanie u dzieci zainteresowania matematyką poprzez wykonywanie zadań metodą projektu oraz budowanie świadomości, że matematyka jest obecna we wszystkich dziedzinach życia.
Cele szczegółowe:
- popularyzacja matematyki,
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności ucznia w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
- podniesienie u ucznia motywacji do nauki matematyki,
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia,
- rozwijanie uzdolnień ucznia, f) umożliwienie odniesienia sukcesu w nauce matematyki,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie samodzielności, korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych ucznia i nauczyciela,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
- promocja placówki oświatowej,
- rozwijanie współpracy między nauczycielami,
- kształcenie na odległość.
Projekt jest zgodny z podstawą programową oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.
Moduły wchodzące w skład projektu:
- Matematyka w grach planszowych
- Matematyka w sklepie
- Matematyka w ciele człowieka
- Matematyka na urodzinach
- Matematyka w straży pożarnej
- Matematyka w restauracji
- Matematyka w ogródku
- Matematyka w kosmosie – podróż do gwiazd
2. Programu edukacyjny „Psia lekcja” o bezpieczeństwie dzieci i psów.
W roku szkolnym 2024 / 2025 uczniowie klasy III B przystąpili do Programu edukacyjnego o bezpieczeństwie dzieci i psów. Psia lekcja to program edukacyjny Stowarzyszenia Zwierzęta Ludziom, skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych oraz placówek oświatowych. Uczestnicząc w programie dzieci otrzymają podstawową wiedzę z obszaru potrzeb psa, sposobów komunikacji oraz tego, jak można pomagać innym. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać w działaniu.
„Psia lekcja” to cykl zajęć, które wprowadzają uczniów w zagadnienia opieki nad psami, komunikacji oraz o tym jak zachowywać się bezpiecznie przy psie.
Zadania:
1.Lekcja pierwsza: „Mój przyjaciel pies”- zagadnienia związane z opieką nad psem, jego potrzebach. Zdolnościach i talentach.
2.Lekcja druga: „Przybij łapę”- zagadnienia związane z komunikacją psów, sygnałach wysyłanych przez psy do ludzi.
3.Projekt edukacyjny ,,Zdrowo i Sportowo”.
Klasa III b w tym roku szkolnym bierze udział w projekcie edukacyjnym ,,Zdrowo i Sportowo. Celem tego programu, realizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki, jest promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci. Inicjatywa ta skupia się na rozwijaniu świadomości zdrowego odżywiania, regularnej aktywności fizycznej, zwłaszcza na świeżym powietrzu oraz profilaktyce zdrowotnej. Zdrowe nawyki żywieniowe są niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego dzieci. Razem możemy zadbać o zdrowie naszych dzieci i kształtować dobre nawyki, które będą im towarzyszyć przez całe życie.
4. VI edycja projektu edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
Uczniowie klasy IIa w roku szkolnym 2024/2025 biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Czytam z klasą- lekturki spod chmurki”. Tegoroczna edycja projektu nosi tytuł ŚWIAT PEŁEN EMOCJI i jest wspaniałą zabawą, dzięki której uczniowie poprzez czytanie, zgłębią tajemnice radzenia sobie z emocjami.
5. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywne Dni Nietypowe”
Głównym celem projektu jest wszechstronny rozwój dzieci w różnym wieku poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu kreatywności, budowaniu poczucia własnej sprawczości.
Dzieci z klasy IIa mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.
6. Ogólnopolski Program Sportowy „Mały Mistrz”.
Z dumą informujemy, że nasza szkoła od września dołączyła do Ogólnopolskiego Programu „ MAŁY MISTRZ”. Ideą programu jest zdobywanie przez uczniów określonych sprawności w 6 kategoriach: 🚴🏻♂️,gimnastyk , piłkarz, lekkoatleta, 🏊, narciarz ⛷️. W programie uczestniczy IB.
7. Akcja profilaktyczna „LEKKI TORNISTER”
Od października do listopada klasy I-III naszej po raz kolejny brały udział w akcji profilaktycznej z zakresu profilaktyki wad postawy pt: ,,Lekki tornister”.
Celem uczestnictwa w programie było podniesienie poziomu wiedzy dzieci, rodziców i opiekunów na temat profilaktyki chorób układu ruchu, zwrócenie uwagi na wciąż istniejący problem przeciążonych tornistrów uczniów, oraz konsekwentne zmniejszanie przeciążenia noszonych przez dzieci bagaży, a także dbanie o właściwą postawę ciała.
W ramach akcji pielęgniarka szkolna wraz ze szkolnym koordynatorem akcji objaśniła uczniom, jakie są wady noszenia przeciążonych plecaków. Kolejnym działaniem było zważenie uczniów i ich tornistrów. Statystyki okazały się zadawalające. Tylko kilka plecaków naszych uczniów było zbyt ciężkich, ponieważ ważyło więcej niż dopuszczalne
10-15% procent wagi ich ciała. Nasi uczniowie w salach lekcyjnych mają do dyspozycji szafki w których zostawiają zbędne podręczniki. Niestety podczas przeglądu plecaków okazało się, że niektóre dzieci przynoszą do szkoły wiele niepotrzebnych rzeczy np. ciężkie butelki z piciem, dodatkowe piórniki, zabawki itp. W czasie zajęć edukacyjnych z wychowawcą uczniowie wypakowywali swoje tornistry i po wspólnym ustaleniu, co powinno się w nich znaleźć, ponownie pakowali do plecaków tylko potrzebne przedmioty.
Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną na temat profilaktyki wad postawy pt: „Lekki Tornister”, rozwiązywali zagadki i quizy związane z przyborami szkolnymi i prawidłową postawą ciała. W klasie odbyły się również pokazy poprawnego siedzenia w ławce, właściwego noszenia tornistra, rozmowa o wadach postawy i sposobach ich zapobiegania. Odbyły się ćwiczenia praktyczne w prawidłowym zakładaniu i noszeniu tornistra.
Podczas popołudniowej szkoły dla rodziców wychowawcy klas wystosowali specjalny apel do rodziców, z prośbą o przeglądanie zawartości plecaków swoich dzieci, tak by zawierały one tylko rzeczy potrzebne do zajęć.
8. Ogólnopolski Program „Czytam sobie z radością”.
Uczniowie klasy 1a z wychowawcą brali udział w ogólnopolskim programie Czytam sobie z radością realizowanym przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo HarperCollins Polska we współpracy z Nową Erą, które przekazało na potrzeby realizowanych zajęć materiały dydaktyczne: darmowy pakiet książek, karty czytelnictwa, zakładki, korony i plany zajęć.
Program kierowany jest do nauczycieli i uczniów klas pierwszych promujący czytanie z przyjemnością oraz zachęcający do tworzenia biblioteczek szkolnych w klasach pierwszych. Do rąk uczniów klasy 1a trafiło 27 książek z bestsellerowej serii „Czytam sobie” w ramach akcji edukacyjnej Czytam sobie z radością. Uczniowie na pamiątkę udziału w programie otrzymali Certyfikat i dyplom
9. Kampania społeczna „Przemoc boli”.
W październiku uczniowie klas 1-4 wzięli udział w kampanii społecznej pt. „Przemoc boli”. Jej celem było uczestniczenie w zajęciach profilaktycznych i wykonanie plakatów promujących kulturalne zachowanie wobec siebie. Uwieńczeniem kampanii była wystawa nieszablonowych plakatów wykonanych przez uczniów.
10. Ogólnopolskie Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką”.
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie uczestniczący w zajęciach koła plastycznego przystępują do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” wg autorstwa p. Dagmary Drabik. Ten projekt edukacyjny odnosi się do świata sztuki w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).
Jego głównym celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Uczniowie wraz z nauczycielem prowadzącym zajęcia będą wykonywać prace plastyczne zgodnie z podanym tematem oraz harmonogramem. Z każdego wykonanego zadania na stronie internetowej szkoły będzie umieszczona fotorelacja.
Projekt został objęty patronatem przez:
- Ministra Edukacji i Nauki,
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- Rzecznika Praw Dziecka
- Marszałka Województwa Śląskiego
- Bliżej Przedszkola
- Froebel
Patrycja Haja –Stasiak realizująca program w czasie zajęć koła plastycznego uczniów klas IV-VII