Kim jest Rzecznik Praw Ucznia:
- to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską,
- to osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc,
- udostępni Ci regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować,
- jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych,
- zachowuje dyskrecję!
Rzecznikiem Praw Ucznia w naszej szkole został wybrany
Pan Tomasz Sobieniecki
Zadania i rola Rzecznika Praw Ucznia w szkole:
- pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących dokumentów (w tym regulaminów) obowiązujących w szkole,
- reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrekcją oraz Radą Pedagogiczną,
- świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i szanować prawa innych).
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
- działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
- uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych.
- Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
- jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia: uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania; jest traktowany gorzej niż inni; niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów – może zgłosić się do Rzecznika.
Uprawnienia Rzecznika:
- Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy!
- Rzecznik ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Rzecznik działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron.
Sposoby działania Rzecznika:
- załatwianie indywidualnych skarg,
- udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom,
- współpraca z pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym,
- wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrekcją szkoły i Radą Pedagogiczną
Tryb postępowania Rzecznika w kwestiach spornych uczeń-uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- włączenie pedagoga szkolnego w sprawę̨ w razie nie rozstrzygnięcia sporu,
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązywania konfliktu podejmuje Dyrektor (w przypadku drastycznych konfliktów: bójki, zastraszenia, łamanie prawa, przeniesienia ucznia do innej klasy, szkoły).
Tryb postępowania Rzecznika w kwestiach spornych uczeń-nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu.
Jak skontaktować się z rzecznikiem:
- najlepiej spotkać się z nim osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie.
- można skontaktować się w formie elektronicznej – za pomocą platformy MS TEAMS.
O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?
- wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową,
- podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Ważne telefony
800 080 222 – całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców i pedagogów Fundacja „Itaka”
116 111 – bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży „Fundacji Dzieci Niczyje” czynny codziennie w godzinach od 12.00 do 2.00
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00. Można dzwonić po godzinie 20.00 lub w dni wolne od pracy, zgłosić problem i pozostawić swój numer kontaktowy, aby pracownik telefonu zaufania oddzwonił.
600 070 717 – Telefon Zaufania dla Osób doświadczających przemocy